Télen a sós latyak a felni legnagyobb ellensége

Sós latyak és felni védelem télen
Télen nem csak a gumi kopik – a felni is veszélyben
Ahogy beköszönt a hideg idő, az autótulajdonosok többsége elsősorban a téli gumiabroncsok felszerelésére koncentrál. Ez természetesen elengedhetetlen, de sokan elfelejtik, hogy a felnire is komoly veszély leselkedik: a sós latyak. A havas, nedves, sóval kevert utak nemcsak csúszóssá teszik az aszfaltot, hanem agresszívan korrodálják a keréktárcsákat is – különösen a könnyűfém felniket.
A só és a víz együttesen elektrokémiai reakciókat indítanak el, amelyek hatására a felnin megindul az oxidáció. Ez kezdetben csak matt foltokban jelentkezik, később azonban a felület felpúposodik, majd lepattogzik a festék vagy lakkréteg. A probléma tehát nem csak esztétikai: idővel a szerkezeti épség is veszélybe kerülhet.
Miért különösen érzékenyek a könnyűfém felnik?
A legtöbb modern autó gyári felszereltségében alumíniumötvözetből készült könnyűfém felni található, amely amellett, hogy esztétikus, könnyebb, mint az acél változat. Ez viszont azt is jelenti, hogy kevésbé ellenálló a téli behatásokkal szemben, különösen ha a gyári lakkozás vagy festék már sérült. Egy kis kőfelverődés, padkázás vagy korábbi javítás során keletkezett hiba már elegendő ahhoz, hogy a sóoldat behatoljon a védőréteg alá, és megkezdje a korróziót.
A sós latyak alattomos terjedése
A sós latyak nem válogat. Az autó alját, fékeket, futómű elemeket és persze a kerekeket is eléri. A kerékjárati ívben felgyülemlő latyak ráfagyhat az abroncs peremére, majd olvadás után a felni nehezen tisztítható zugaiba szivárog. Mivel a napi közlekedés során nem mindig van idő és lehetőség rendszeres mosásra, a felni folyamatosan ki van téve ezeknek a vegyi hatásoknak.
Mit tehetünk a felni védelméért?
A legjobb védekezés a megelőzés. Mielőtt beköszöntene az igazi tél, érdemes alaposan megtisztítani és leellenőrizni a felnit. Ha már látunk rajta sérülést vagy lepattogzást, nem árt a javítás vagy akár a komplett újrafestés. Emellett a waxolás is hasznos lehet, hiszen a felni védőréteget kap, amelyről könnyebben lepereg a kosz és a nedvesség.
A rendszeres mosás is kulcsfontosságú. A sós latyak eltávolítása egy-egy hosszabb autózás után nemcsak a kasztnit, de a kerekeket is megóvhatja a korai rozsdásodástól. Téli időszakban érdemes olyan mosóhelyet választani, ahol az alvázat és a kerekeket is nagy nyomású vízzel mossák át.
A gumi és a felni kapcsolata télen
A megfelelő guminyomás és gumiállapot nemcsak a tapadás miatt fontos. A túl alacsony nyomás vagy az elhasználódott abroncs nem csak a biztonságot rontja, de a felni élettartamát is csökkentheti. Ha az abroncs nem fekszik fel tökéletesen, vagy nem zár jól a peremen, a latyak és a sós lé könnyebben bejuthat a gumi és a felni közé, belülről indítva meg a korróziót.
A gumiszerelés m3 nonstop gumi tapasztalatai alapján télen gyakrabban jelentkeznek olyan problémák, amelyek a felni és a gumi határánál kialakuló korrózióhoz kapcsolódnak. Sokan csak tavasszal veszik észre a károkat, amikor leszerelik a téli abroncsokat – addigra viszont már sok esetben csak drága felni felújítással vagy cserével orvosolható a helyzet.
Tippek, amelyek meghosszabbítják a felni élettartamát
A felni épségének megőrzéséhez a következő szokások kialakítása hasznos:
Téli gumi használata mindig külön felnin, lehetőleg acél keréktárcsán.
Rendszeres mosás, különösen latyakos, havas idő után.
Felnitisztító és vízlepergető szerek használata.
Gumiabroncs rendszeres ellenőrzése és a nyomás beállítása.
Sómentesítés a kerékjáratokban és a felnin.
Időszakos wax vagy kerámia védelem felvitele a felnikre.
Összegzés: nem csak esztétika kérdése
A téli időszakban a sós latyak folyamatosan támadja az autó kerekeit – ez alól a felni sem kivétel. A védelem és a karbantartás kulcsfontosságú, ha nem szeretnénk tavasszal kellemetlen meglepetéseket. A megelőző lépések és a rendszeres figyelem sokkal olcsóbbak, mint egy új felni garnitúra. Télen a gumi és a felni egyaránt törődést igényel – ne hagyjuk, hogy a sós latyak csendben tönkretegye járművünk egyik legszebb részét.