Motorgumi gondoskodás a hideg hónapokra

Motorgumi téli tárolása lépésről lépésre – amit sokan elrontanak
A motorozás szabadsága ősszel gyakran véget ér, és a hideg beköszöntével a kétkerekűeket letakarva, pihenőre küldjük. Ám míg a motor testét sokan lelkiismeretesen tisztítják és fedett helyre húzzák, a gumik sorsa gyakran háttérbe szorul. Pedig a motorgumi nem olcsó, ráadásul komoly befolyással bír a biztonságra és a teljesítményre. Ha nem figyelsz oda a tárolásra, tavasszal meglepetések érhetnek: repedezett oldalfalak, deformált profil vagy tapadásvesztés.
Ebben a bejegyzésben végigvesszük, hogyan tárold a motorgumikat helyesen a téli hónapok alatt, ha azt szeretnéd, hogy a következő szezonban is megbízhatóan szolgáljanak. Nem műhelyes vagy szervizes megközelítés következik – hanem egy olyan szemlélet, amely a hétköznapi motoros valóságából indul ki.
Tisztítás: a tárolás első lépése
Mielőtt bármilyen tárolási helyre gondolnál, tisztítsd meg alaposan a motorgumikat. Nemcsak a kosztól, de az útszóró só maradványaitól és olajnyomoktól is meg kell szabadulni, mert ezek idővel kárt tehetnek a gumi szerkezetében. Langyos víz és enyhe mosószer is elegendő – ne használj agresszív vegyszereket, mert azok megbontják a keveréket.
A tisztítás után hagyd teljesen megszáradni a gumikat, mielőtt tárolásra kerülnek. A nedvesség és a zárt tér együtt könnyen penészt, korróziót okozhat a felniken is, ha a gumit még a keréken tárolod.
Felfújva vagy leeresztve? – Nyomás kérdése
Ez az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés: hagyjam-e felfújva a motorgumit tároláskor? A válasz attól is függ, hogy a gumi a motoron marad-e vagy leszerelésre kerül.
Ha a gumik a motoron maradnak, fontos, hogy megfelelő (gyári ajánlás szerinti) nyomáson legyenek. Viszont időnként – legalább havonta egyszer – érdemes megmozgatni a motort, hogy ne egy ponton nyomódjon a gumi hónapokon át, mert az deformációhoz vezethet.
Ha a gumik lekerülnek és külön tárolod őket (pl. pótkerékként vagy lecserélt garnitúraként), akkor érdemes kis mértékben csökkenteni a nyomást, de nem teljesen leengedni. Így elkerülhető a peremek megsérülése vagy az anyag túlzott feszülése.
Tárolási hely – száraz, sötét, állandó hőmérsékletű tér
A motorgumi legnagyobb ellensége télen nem a hideg önmagában, hanem a környezeti változások. A legideálisabb tárolási hely sötét, száraz, jól szellőző és nem fagyos. A közvetlen napfény, a hirtelen hőmérséklet-ingadozás és a párás helyiségek károsíthatják a gumikeveréket, gyorsítva az öregedési folyamatot.
A garázs ideális lehet, ha nem nyirkos, és nem áll benne hóval borított autó, amely elpárologtatja a nedvességet. A tároláshoz használhatsz gumizsákot vagy külön erre a célra gyártott tárolótasakot, de figyelj arra, hogy ne legyen teljesen légmentes, mert a szellőzés elengedhetetlen.
Hogyan tároljam – állítva vagy fektetve?
Ha a motorgumi felni nélkül kerül tárolásra, érdemes függőlegesen állítva tartani, időnként megforgatva, hogy ne lapuljon el egy oldalon. Ha fektetve helyezed el, ügyelj arra, hogy ne rakj rá súlyt, és ne helyezz egymásra több gumit, mert az alsó deformálódhat.
Felniken lévő gumikat is lehet állítva tárolni, de itt még fontosabb, hogy ne legyen rajtuk hosszú ideig teher. Ha van paddock állványod vagy emelőd, a motor is megemelhető, így a gumik nem érintkeznek folyamatosan a talajjal.
Gumis tanácsadás útközben is
Amikor tavasszal újra előkerülnek a motorok, sokan azonnal szervizhez fordulnak, hogy ellenőrizzék a guminyomást, az esetleges repedéseket vagy a profilmélységet. De mi van akkor, ha nincs időd várni, vagy éppen egy szezon közbeni defekttel kell megbirkóznod?
Ebben segít a gumiszerelés m3 nonstop gumi, amely nem műhelyhez kötött szolgáltatásként, mobil gumissal érkezik a helyszínre – legyen az otthonod, munkahelyed vagy épp a motorparkoló. A helyszíni szerelés, tanácsadás és nyomásellenőrzés éppúgy része lehet a szolgáltatásnak, mint a szezonális csere, így a gumid nem csak tárolva lesz jól, hanem fel is lesz készítve a következő menetre.
Ne hanyagold el a gumikat – a motor élete múlhat rajta
A motorgumi az egyik legfontosabb alkatrésze egy motornak. Közvetlen kapcsolatot biztosít az aszfalttal, és ha nem megfelelő az állapota, nemcsak a vezetési élmény, de a biztonság is veszélybe kerül. Éppen ezért a tárolás nem „ránézős” feladat, hanem tudatosságot igényel.
Egy kis odafigyelés most – például egy jó tárolóhely, némi karbantartás, és egy megbízható mobil gumis elérhetősége – rengeteg bosszúságtól kímélhet meg tavaszra.
Tartsd szem előtt: a gumi nem csak egy fekete kör alakú tárgy. A motorgumi a szabadság és a biztonság határvonalán feszül. És ha jól bánsz vele télen, ő is jól bánik majd veled nyáron.